

Mid-Europe Early Music Festival 2022 Kielce:
Pokrewieństwa
Trzecia Edycja Środkowoeuropejskiego Festiwalu Muzyki Dawnej będzie przestrzenią inspirujących SPOTKAŃ pomiędzy kulturami i stylami. Zagoszczą u nas wykonawcy z sześciu krajów, a w ramach Akademii Kielcensis mamy nadzieję gościć studentów z całej Europy. Tradycję wykonawstwa francuskiego baroku będą reprezentowali wybitna klawesynistka Aline Zylberajch oraz dyrygent i kameralista Martin Gester.
Ich doświadczenie artystyczne spotka się z grupą wokalną A Capella Leopolis ze Lwowa, która specjalizuje się w barokowym śpiewie tradycji greko-katolickiej. Wspólne wykonanie dzieł oratoryjnych Marc-Antoina Charpentier’a pod dyr. Martina Gestera będzie, mamy nadzieję niezwykle twórczym wyzwaniem artystycznym.
Zespół ze Lwowa zaprezentuje także pod dyrekcja Ludmily Kapustiny własny repertuar a capella świetnie wpisujący się w architekturę romańskiego kościoła w Szydłowie pokrytego freskami z XIV w – perły zabytków Świętokrzyskiego.
Obok A Capella Leopolis będziemy mogli gościć znakomitą grupę wokalną Vox Clamantis z Tallina, która pod dyrekcją Jaan-Eika Tulve wykonuje w mistrzowski sposób śpiew gregoriański, polifonię średniowieczną i muzykę współczesną, w tym kompozycje Arvo Parta.
W ramach Akademii Kielcensis zaprosimy chóry naszego regionu wraz z dyrygentami na warsztaty prowadzone przez obydwa zespoły – estoński i ukraiński. Zaproponujemy opracowanie kilku utworów, które chory wykonają na wspólnym koncercie.
Wybitni polscy soliści kameralisci zrealizują projekt muzyczno-choreograficzny grając Koncerty Królewskie François Couperina z towarzyszeniem tancerzy czeskich z Pragi – The Hartig Ensemble Heleny Kazarovej.
Również muzyka francuska będzie trzonem programowym koncertów Capelli Cracoviensis z solistką Magdaleną Karolak – obój i Bolette Roed (Dania) – flet, a także „ turnieju skrzypków „ w wykonaniu Roberta Bachary, Grzegorza Lalka i Aline Zylberajch.
Pod batutą Marka Toporowskiego Capella Cracoviensis zagra z towarzyszeniem A Capella Leopolis muzykę barokową tradycji lwowskiej.
I wreszcie będą spotkania niezwykłe...
Kannel i Anna-Liisa Eller (Estonia). Niezwykły instrument, niezwykła artystka grająca na specyficznie zbudowanym rodzaju cytry niczym na klawesynie... bez klawiszy. Znakomicie wykonująca muzykę dawną, muzykę współczesną, a także własne kompozycje.
Zespół Bastarda. Niezwykły mariaż muzyki dawnej i jazzu, improwizacji i zamkniętej formy, kreacje łamiące stereotypy stylu i estetyki muzyki klasycznej.
Piotr Domagała i Marek Toporowski. Wyzwanie. Barok i klawesyn. Gitara elektryczna i jazz. Spotkanie dwóch wielkich mistrzów zarówno formy jak improwizacji.
Akademia Kielcensis obok zajęć chóralnych zaprosi studentów grających na klawesynie, organach, skrzypcach, violi da gamba, fletach prostych, oboju.
