Schola Cantorum Kielcensis

Schola Cantorum Kielcensis to kameralny zespół wokalno-instrumentalny działający przy Bazylice Katedralnej w Kielcach, założony w grudniu 2016 r. przez s. H. Szmigielską, miłośników śpiewu gregoriańskiego i gry na cytrze.

Źródłem i sercem repertuaru Scholi jest chorał gregoriański, wykonywany w ramach liturgii katedralnej. Od października 2018 r. zespół włączył do swego repertuaru polifonię sakralną.

Poprzez koncerty w kościołach m.in.: św. Karola Boromeusza na Karczówce, trzynastowiecznym - św. Idziego Opata w Tarczku, Busku-Zdroju i w Bazylice Katedralnej, Schola Cantorum Kielcensis pragnie zaproponować przestrzeń duchowego doświadczenia, harmonii, spokojnego piękna, ale i dramatycznej prawdy głęboko ludzkich, a także Boskich doświadczeń. Czyni to, starając się jednocześnie o jak najdoskonalszy poziom artystyczny wykonywanej muzyki.

Schola promuje muzykę dawną także poprzez koncerty w Pałacu Biskupów Krakowskich (Czar Renesansu, Blask Baroku, Psalmy – medytacje muzyczne), również we współpracy z muzykami spoza zespołu.

Zespół jest bardzo aktywny i w swojej krótkiej historii uczestniczył w ogólno-polskich warsztatach DiesGregoriani w Krakowie, był współorganizatorem warsztatów muzyczno-liturgicznych w Kielcach i Festiwalu Papieskiego - Totus Tuus, master class z muzyką dawną z wybitnym klawesynistą, organistą i dyrygentem – prof. Markiem Toporowskim.

W 2018 r. zespół nagrał płytę „Ars Cathedralis – przewodnik duchowy po kieleckiej Katedrze”, a w 2019 r. przygotował „Kantatę o Bożym Umęczeniu” – autorski projekt, dla którego inspiracją było arcydzieło liryki późnego średniowiecza Żołtarz Jezusów.

W 2020 r. zespół wydał płytę „Ad fontes”, która została również włączona do albumu „W blasku aniołów” Wydawnictwa Jedność.

Schola Cantorum Kielcensis jest także współorganizatorem I Świętokrzyskich Dni Muzyki Dawnej im. Wincentego z Kielczy.

Kierownikiem artystycznym i dyrygentem zespołu jest s. Hanna Szmigielska OSB.

S. Hanna Szmigielska OSB

mniszka benedyktynka – złożyła Śluby w Opactwie le Bec-Hellouin w Normandii. Organistka, cytrzystka, dyrygent specjalizująca się w śpiewie gregoriańskim i muzyce dawnej.

Absolwentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera i Conservatoire de Strasbourg ze specjalnością niemieckiego i francuskiego baroku. Uczestniczyła w kursach muzyki dawnej w St. Bertrand des Comminges we Francji pod kierunkiem Michela Chapuis, organowych kursach mistrzowskich w Sarlat w Dordonii pod kierunkiem Michel’a Bouvarda.

Wykładowca Alzackiego Centrum Kształcenia Organistów w Strasbourgu i Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Kielcach. Członek Narodowej Komisji ds. Muzyki Liturgicznej TRIREM z siedzibą w Paryżu i CFC – francuskojęzycznej Międzyklasztornej Komisji Artystycznej. Jako organista-akompaniator i solista nagrała płyty z chórem macierzystej Wspólnoty. Jest autorem kompozycji chóralnych oraz gregoriańskich wariacji organowych.

Koncertowała w Polsce, Francji, Rosji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii. Pełniła funkcje akompaniatora podczas Festiwali Muzyki Dawnej w St. Bertrand des Comminges we Francji.

Silny wpływ na jej osobowość artystyczną i warsztat wywarli przede wszystkim znawcy śpiewu gregoriańskiego – Daniel Saulnier, dyrygent polski – Edmund Kaj-dasz, estoński – Yann EikTulve, a także znakomity chórmistrz i organista katedry Notre Dame – Jean-Michel Dieuaide.

Polski