Martin Gester

jest francuskim dyrygentem, organistą i klawesynistą. Jego pierwsze doświadczenia muzyczne związane są ze śpiewem chóralnym. Następnie uczył się gry na organach i klawesynie otrzymując dyplomy Konserwatorium oraz Uniwersytetu w Strasbourgu zarówno w zakresie literatury, jak i praktyki obydwu instrumentów. Obecnie prowadzi badania muzykologiczne oraz działa jako koncertujący organista i klawesynista. Dyryguje również zespołami wokalno–instrumentalnymi prowadzi działalność pedagogiczną. Interesuje się szczególnie muzyką XVII i XVIII w.

W 1990 r. Martin Gester powołał do istnienia Le Parlement de Musique, aby wprowadzić w życie owoce swoich badań. Ten wokalno-instrumentalny zespół o elastycznym składzie szybko zaskarbił sobie międzynarodowe uznanie. Niezależnie od pracy z zespołem nad wiernym odtworzeniem dawnych praktyk wykonawczych Martin Gester koncertuje jako solista, a także, coraz częściej gościnnie jako dyrygent z wybitnymi zespołami, takimi jak The New York Collegium (koncerty muzyki francuskiej w Nowym Jorku i w Bostonie), the Nederlandse Bach Vereniging, Collegium Vocale Gent, La Chapelle Royale (w Paryżu), Musica Aeterna Bratislava, a także Orkiestra Sabaudzka. Jako dyrygent jest stałym gościem polskiej orkiestry barokowej Arte dei Suonatori, z którą wykonuje koncerty i oratoria kompozytorów od Muffata do Mozarta oraz realizuje nagrania radiowe i płytowe (dla BIS label: George Frideric Handel: 12 Concerti grossi Op. 6).

Niedawno Martin Gester rozpoczął długofalową współpracę z dwoma zespołami wokalnymi Les Pages et les Chantres de la Chapelle Royale de Versailles (Muzycy Kaplicy Królewskiej w Wersalu) i Maitrise de Bretagne (Kantorzy Bretanii), z którymi Le Parlement de Musique koncertuje wykonując wielkie francuskie motety oraz inne barokowe dzieła chóralne (Charpentier, Brossard, Gilles, Lalande, G. F. Handel, J. S. Bach) we Francji i na świecie. Wiele z tych koncertów nagrano dla firmy Opus 111 label i dla europejskich kanałów radiowo-telewizyjnych.

Martin Gester koncertuje jako solista i dyrygent zarówno w Europie, jak i na kontynentach Amerykańskim oraz Azjatyckim. Dokonał ok. 35 nagrań zespołowych i solistycznych, głównie dla firm Opus 111, Accord, Assai i Tempéraments-Radio France. Często są to pionierskie interpretacje mało znanych dzieł lub nowatorskie koncepcje tych znanych. Większość z nagrań została nagrodzona przez krytyków. Między innymi Office de Ténèbres, Pastorale, i Te Deum & Motets dla Ludwika XIV Charpentier’a, Wielkie Motety M.R. de Lalande, Lamentacje Alessandro Scarlatiego, Koncerty Organowe i Tilge Höchster BWV 1083 (transkrypcja GB Pergolesiego Stabat Mater) J. E. Bacha, La Conversione di Clodoveo Antonio Caldara, Vespers G. B. Bassaniego, niedawno odkryty rękopis Frobergera i najbardziej spektakularna anonimowa Pasja z Uppsala z 1667 r., która pobiła rekord liczby nagród we Francji w ostatnim dziesięcioleciu.

Martin Gester wykłada repertuar barokowy dla instrumentalistów i wokalistów Konserwatorium w Strasbourgu.

Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie we Francji i za granicą (Studio Baroque de Versailles, Jeunes Voix du Rhin, Stanford University, Academia Mexicana de Musica Antigua itd.).

Jego interpretacje i wizje muzyczne podkreślają związki pomiędzy muzyką i takimi przestrzeniami jak retoryka, ruch, taniec, teatr, deklamacja i tradycja ustna.

W 2001 r. francuski Minister Kultury przyznał Martinowi Gesterowi Order Kawalera Sztuki i Literatury.